Heb je een goed idee en wil je daarmee een bedrijf opzetten? Of ben je al even bezig en weet je niet zo goed hoe je de volgende stap moet maken? Is je hobby een beetje uit de hand gelopen? Daar heb ik ervaring mee… Hoe kan je ideeën omzetten naar euro’s zodat het weer leuk wordt? Daar help ik je graag mee.
Marloes Collins is een ondernemer in hart en nieren. Als je dan toch geld moet verdienen, kan het maar beter leuk zijn!
De eerste stappen in het ondernemen nam ze in 1998 met het ontwikkelen van websites en applicaties. Steeds vaker kwamen er mensen op haar pad die een goed idee hadden. Het ‘idee’ doorontwikkelen tot ‘business case’ én daar geld mee verdienen was het helemaal tot in februari 2003 Maaike geboren werd.
Allergieconcept
In maart 2003 kwam Marloes er achter dat haar dochter Maaike een koemelkallergie had. Dit gebeurde al in een heel vroeg stadium, Maaike was toen pas 6 weken oud. Tijdens gesprekken met familie en vrienden bleek dat in haar omgeving bijna iedereen wel iemand kent die een allergie of intolerantie heeft. Allemaal liepen ze tegen dezelfde problemen aan, waar kan je duidelijkheid krijgen over de inhoud van producten? Ook de dagelijkse boodschappen bleken voor veel problemen te zorgen.
Alle alarmbellen gingen rinkelen en AllergieSupermarkt.nl was geboren! Makkelijk, veilig en LEKKER boodschappen doen, dat is het doel van de webshop.
Inmiddels is de AllergieSupermarkt onderdeel geworden van AllergiePlatform.nl. Een portal waar kennis delen centraal staat, speciaal voor iedereen die met een allergie te maken heeft. De AllergieBeurs, een uitgeverij, opleidingsinstituut, allergiedietisten service, receptenwijzer en natuurlijk AllergieSupermarkt hebben daar allemaal een plekje gevonden.
Met het allergieconcept heeft ze in 2007 de Rabobank Innovation Award gewonnen. Met haar pitch overtrof zij andere (voorgeselecteerde) kandidaten.
Juryvoorzitter Boris Veldhuijzen van Zanten gaf daarbij het volgende commentaar: “Marloes heeft bewezen dat innovatie niets te maken hoeft te hebben met nieuwe technologie. Zij heeft heel goed naar de markt gekeken en een nieuwe invalshoek ontdekt om consumenten op een andere, slimme manier te benaderen. Haar innovatie berust op segmentatie, marketing en merkdenken.”
Klik hier voor de video uit (1900 ha ha ha) waarin Marloes verteld over haar activiteiten.
Marketing en PR
De marketing & PR voor het allergieconcept bestaat uit zes stappen. Met die zes stappen kan je elke onderneming, product of dienst sterk in de markt zetten. Nu het allergieconcept geheel op eigen benen staat, richt Marloes zich meer op haar oude liefde: anderen helpen van hun werk een merk te maken.
Lezingen en workshops
Toehoorders enthousiasmeren om kennis te delen staat centraal. Marloes heeft voor het concept rondom allergie een aantal projecten opgezet die er voor zorgen dat er een positief beeld ontstaat van het merk bij de potentiële én bestaande klanten. Afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever diepen we een onderwerp uit tijdens een lezing of workshop. Héél praktisch allemaal van opzet, aan het eind van de dag heb je een concept in handen waar je zelf, of met de hulp van Marloes mee verder kunt.
Marloes heeft veel ervaring als spreker en dagvoorzitter, zo heeft ze onder andere TedX talk gegeven, gesproken op medische- en marketingcongressen van 10 tot 2000 deelnemers. Ook is ze een graag geziene gast bij talkshows op radio en TV.